ISO 9001 sürekli olarak müşteri memnuniyetinin sağlanmasına odaklanan bir kalite yönetim sistemidir. ISO tarafından belirlenerek yayınlanmış olan standartları ifade eder ve bu standartları uygulayan firmalara ISO 9001 Belgesi verilir.
ISO 9001 Standartlarının bu denli yaygın olmasının nedeni her türlü kuruluşa uygulanabilir olmasıdır. Bunlar arasında üretim ve sanayi kuruluşları, hizmet sunan kuruluşlar, yazılım kuruluşları ve hatta kar amacı gütmeyen kuruluşlar da sayılabilir. Yani belirli bir ISO standardını hedeflemiyorsanız genel olarak ISO 9001 Belgesini almanız önerilir.
ISO 9001 Standartları belirli temel ilkeler üzerine oturtulmuştur. Bunlar:
1- Müşteri odaklılık ve müşteri memnuniyeti
2- Liderlik
3- İnsanların süreçlere katılımı
4- Süreç yaklaşımı
5- Yönetim konusuna sistemli bir yaklaşım
6- Sürekli geliştirme ve ilerleme
7- Karar verme aşamalarında gerçeklere dayalı bir yaklaşım
8- Karşılıklı fayda sağlayan tedarikçi ilişkileri
Yukarıda belirtildiği gibi bu standartlar herhangi bir kuruluşa uygulanabilir. Bu nedenle ISO 9001 standartları jenerik ve uluslarası bir standartlar bütünü olarak kabul edilir. Denetim sırasında üçüncü parti denetçiler bu standartlar temelinde kuruluşu denetler ve kuruluş bu standartları sağlıyorsa ISO 9001 Belgesi almaya hak kazanır.